22 Aralık 2014 Pazartesi




Okuma kurallarını uygulama kazanımları bütün temalarda kazandırılmaya çalışılmıştır.
Diğer kazanlarda ise karışık bir şekilde metinlere dağıtılmıştır.










TEMALARDAKİ METİNLERİN TABLOSU





5.Sınıftaki çocuklar hangi konulara ilgi duyarlar?İzcilik, serüven, heyecan verici  ,  güldürücü, araç ve icatları,ünlü kişilerin yaşamlarına ilgi duyarlar. 

BİZİM DERS KİTABİMİZDA BÖYLE METİNLER MEVCUT MU?

Aşağıdaki temelarda  üzeri sarı renkle vurgulanan metinler ilgi duyacakları içeriktedir.Okumaktan zevk alabilirler.













































































Metini, okuma öncesi etkinlikler ve görsel okuma yöntemiyle anlama çalışmaları yapılmıştı. Bu da hem akıcı okumaya yardım etmiş hem de sıkıcılıktan kurtarmıştır.


Cümle uzunlukları sınıf seviyesine göre fakat metnin uzunluğu sınıf seviyesine göre biraz uzundur.


Paylaşarak okuma yöntemi kullanılarak etkin okuma sağlanmıştır.



1- Okuma Öncesi Etkinlikler
a) Göz gezdirme
b) Okuma için amaç olu turma / hedef belirleme
c) Ön bilgileri okuma ortamına getirme
d) Görsel öeler ve ba lıklardan hareketle, metnin konusuna ili kin tahminler için beyin
fırtınası yapma

2- Okuma Sırasında Yapılabilecek Etkinlikler

a) Akıcı bir ekilde okuma
b) Anlamayı kontrol etme
c) Yardımcı stratejileri kullanma
d) İrdeleme
e) Not alma
f) Okunanları canlandırma

3- Okuma Sonrasında Yapılabilecek Etkinlikler

a) Özetlemeler yapma
b) Sentezler yapma
c) Çözümleme ve değerlendirmeler yapma
d) Ana düşünce ve yardımcı düşünceleri belirleme
e) Kavram haritaları, tablo ve grafikleri oluşturma
f) Sorular sorma, yanıtlama ve oluşturma
g) Yansıtıcı düşünmeyi sağlama 

Yukarıda belirtilen etkinlikler sonucu gerçekleşen anlama; okunan metnin anlamını bulma,bulunan anlamlar üzerinde düşünme, sebep sonuç ilişkileriyle çözümleme, sonuç çıkarma ve değerlendirme biçimidir Okuduğunu anlama süreci içinde inceleme, seçim yapma, karar verme, çevirme, 
yorumlama, öteleme, çıkarsama, analiz, sentez ve değerlendirme gibi etkinlikler bulunmaktadır.















Aşağıdaki metnin görseli, metini somutlaştırmaya çalışılmıştır.Deyim görsel ve örnek olaylarla açıklanmıştır.

Günlük konuşma diline de yer verilmesi metni zenginleştirmiştir, okumayı kolaylaştırmıştır.
  
Genel olarak metinlerde  çok fazla bilinmeyen ve telaffuzu zor kelime olmadığından çocuklar okuduklarını anlayabilirler.

Metinler günlük hayatla ilişkilendirilmiştir, günlük hayattan birebir örnekler verilmiştir.


                                                                                                                                                                                                                                                                                               

 Metni anlayarak okuyabilmek için aşağıdaki yöntemlerden yararlanılmaktadır:

• Yazıda ele alınan konuyu belirlemek 
• Anlamı bilinmeyen sözcüklerle, anlaşılmayan cümle ve paragrafları saptamak 
• Anafikri bulmak 
• Yardımcı fikirleri bulmak 
• Metnin genel düşünce ve anlatım yapısını belirleme 
• Metin anlaşılmadığında okuma hızını azaltma.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
l




Öğretmenler,  ana metinleri yeterli görmezlerse serbest okuma metinlerini  derste işleyebilmektedir.Çocuklar bu metinleri zevkle okurlar.Genel olarak bunlar öyküleyici metinlerdir.Çocuklar da öyküleyici metinleri bilgilendirici metinlerden daha çok severler.







Atatürk temasının geneli bilgilendici metin olduğu için çocuklar okurken sıkılıyor.

       Farklı okuma yöntemleri kullanılmıştır.
  • Paylaşarak okuma
  • Sessiz okuma 
  • Bilgi edinmek amacıyla  not alarak okuma
  • Sorgulayarak okuma




Okuduğunu anlama becerilerini geliştirirken aşağıdaki noktalara dikkat edilmelidir:

1- Okuma aktif bir süreçtir.İyi okuyucular, okudukları zaman yazara sorular sorar.
Bazen okunan metin aracılığıyla okuyucu aşırtılır ve karışıklığı çözmek için çaba sarf eder. 
Bu çabanın sonucunda, okuyucunun önceki bilgileri ve deneyimleriyle de şekillelenen özgün yorumlamalar ve anlamlar doğar.

2- İyi okuyucular, okudukları zaman önceki bilgilerle ilişkilendirme, metnin ana düşüncesini ortaya çıkarma, sorgulama, yapılandırıcı zihinsel semboller kullanma, özetleme gibi birkaç düşünme stratejisini ilişkilendirerek kullanırlar.

3- Öğrencilere okuduğunu anlama stratejilerini öğretmenin en iyi yolu, onları öğrencilere geni bir zaman diliminde teker teker öğretmektir. Bunun için öğretmenler, her bir strateji örnei için
zengin bir çeşitlilikte metinler kullanmalı, ardından öğrenciler her bir strateji ile ilgili uygulamaları yine zengin metin örnekleriyle gerçekleştirmelidir. Bu etkinlikler öğretmenin teşviki ve öğrencinin özdüzenlemeleriyle, öğrenci stratejileri uygun bir şekilde kullanıncaya ve okuduğunu anlama becerileri
istenen düzeyde gelişinceye kadar devam etmeli.

4- Öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmenin önemli bir adımı da bu stratejileri uzmanlıkla kullanabilmesidir.

5- Okuduğunu anlama stratejileri, öğrenciler mükemmel edebiyat örnekleriyle karşılaştırılarak işe koşulmalıdır.






Sağlık ve çevre temasındaki metinler günlük hayatta karşılaşabilecekleri ve merak duygusu yaratacak metinlerdir. Bu metinlerden hareketle gözlem yapabilecekler.





Okuduğunu Anlama Stratejisinin İşleniş Aşamaları















''DİLİM DİLİM GÜZEL DİLİM'' metni sınıf seviyesine göre çok uzun ve sıkıcıdır. Bu da okuma becerisini kötü etkiler.

















Çocuklar her zaman uzayı merak ederler.Bu temadaki metinlerde merak yaratacak, okunması güzel metinlerdir.Hayal güçlerini geliştirecek, sorulayacakları metinlerdir.







Farklı sayfa görünümüyle okumayı eğlenceli hale getirilmiştir.Dikkat çekici ve zevk verici metinler vardır.



''BURADA DUR'' dikkat çekici güzel bir başlıkla kullanılmış.Metnin içerikleriyle başlıklar uyumludur.Okuma hevesi uyandırıyorlar.
Okudukları yerle yaşadıkları yeri karşılaştırabilme ve farklılıkları ayırt etme fırsatı verirler.







Çocuklar hep araştırırlar, sorarlar.Yenilikler ve gelişmeler teması da onlara yeni ufuklar açacak nitelikte metinler sunmaktadır. 







Günlük hayat işlerine yaracak bilgiler öğrenirler metinlerden.






Çocukları sanata, el becerilerine yönetmektedir.























































































































































Hiç yorum yok:

Yorum Gönder